вторник, 20 декабря 2016 г.

Ավետիք Իսահակյան. գրական վերլուծություն

 Հայոց պոեզիայի գագաթներից մեկն է Ավետիք Իսահակյանի «Աբու-Լալա Մահարի» պոեմը:Նա վաղուց ի վեր մտել է համաշխարհային ասպարեզ և մեր ազգաին գրականությանգերագույն նվաճումներից մեկն է:

Իսահակյանը պոեմում 
փորձում է հեռանալ շուրջը տիրող քաոսային անբարոյությունիցձգտում էմիանձնությանճգնավորի կյանքիմեկուսացման: Ինչպես ասել է Իսահակյանն ալ-Մահարրիիառնչությամբ` «...իմ հոգու զավակն է նախորթ չէ ինձ այդ դժբախտ հոռետեսությունը... և գտա իմհոգիս նրա հոգու նման... Ընտրեցի նրան իմ հույզերս մարմնացնող... միայն էությունն եմ առելիմէությունը միևնույն ժամանակ» «Այդպես եմ և եսորպես Աբու-Լալա Մահարի» «...շատ հարազատեն իմ տրամադրություններինհոգեկան հարազատություն կա»
  Իսահակյանի գրչի տակ քննադատմանդատափետումի հասցեատերը համայն մարդկությունն է,և հեղինակը չի խնայում ոչ մի հասարակական օղակկառույց կամ անհատԱյսպես կարող էրարտահայտվել միայն այն անհատըով հոգու ազատությունըինքնիշխանությունը իր կյանքիօրինակով ավելի բարձր է դասելքան իշխանական դիրքն ու նյութական բարեկեցությունըՆաովոչ թե խոսքովայլ գործով է ապացուցել իր հավատարմությունը անսահման ազատությանը:Այդպիսի անհատ էր և՛ պոեմի հերոսըև՛ պոեմի հեղինակըՊատահական չէ Աբու-Լալայի մեծհամբավըորպես կրոնական դոգմաների բարեփոխչիանհնազանդ դերվիշիև իր հերթին,Իսահակյանի անունըորպես մեծն ընդվզողիԳերմարդու երգչի:
  Իսահակյանը զգալի աղքատացրած կլիներ իր պոեմըեթե այն վերաբերեր սոսկիր ճակատագրին,և կամ թե միայն իր ազգի ճակատագրին ու նրա դեմ ծառացած քաղաքական խնդիրներինԱյսամենըանշուշտկաև այն պոեմի մղիչ ուժն էազդակն էԲայց և ոչ միայն այդբայց և ոչ միայնհեղինակի կյանքն ու հարազատ ժողովրդի ճակատագիրըայլև մարդկության ճակատագիրըմարդարարածի էությունըայն հավիտենական արժեքներըոր թե՛ այսօրթե՛ դարեր առաջիրապես թեպայմանականորենընդունել են հասարակությունն ու մարդը և որոնցով առ այսօր փորձում ենշարժվելորպես առաջին կարգի ճշմարտություններԱհա այս սկզբունքներըհասարակությանընդունած կարգի այս խարիսխներն է փորձում վերանայել Իսահակյանի հերոսըկասկածի տակառնելով նրանց ինք-նությունընրանց բարոյականությունն ու կոչումը:
  Եվ այս մեծ դրժման նպատակը,ոչ թե պարզապես մարդուն ժխտելն է ու աշխարհի քանդումըայլիրերի դրվածքը փոխելըմարդուն անկումից փրկելը և դաժան ճշմարտություններ ավետելը,ինչքան էլ դրանք անողոք լինենՀիշո՞ւմ եքինչ էր ասել պոետը՝ «Բայց ես ուզեցել եմ նոր Ղուրանգրել»: «Եվ ո՞վ են մարդիկ…»,– հազարերորդ անգամ «զայրացած սրտում» հարցում է անում ԱբուՄահարին,– Եվ միակ մղիչ ուժըոր տանում էր առաջ Աբու Մահարունազատության ծարավն էր,բաղձանքը հասնելու մի հանգրվանիուր ինքը զգար իրեն ազատ ու ինքնիշխանչենթարկվող ոչոքի՝ «Իմ գլխի վերև չպետք է լինի ո՛չ մի հովանիՔարավանը բերեց-հասցրեց Աբու-Լալային «Արաբստանի մեծ անապատի դարբասների մոտ». այս կանգառը պոեմի նախավերջին` Յոթերորդ սուրահն է, ուր հիրավի բոլորից առավել բացահայտվում է հերոսի փիլիսոփայության հիմքը, քանզի այստեղ նա, կարծես, ի մի է բերում իր մտքերի փոթորկահույզ օվկիանոսը և պատրաստվում վերջին սլացքին դեպի արևը... Արևն է իր մեջ կաղապարում երջանկության ու արդարության կիզակետը: Խորհրդանիշը այն իդեալական պատկերացումների, որ փափագեց իր հոգում Աբու Մահարին: Արևը մարդու կյանքի հավիտյան կենարար աղբյուրն է: Արևը մարմնացումն է նոր, լուսավոր կյանքի համար մարդու տածած հույսի: Արևը Իսահակյանի պոեմում ազատության հոմանիշն է:


Աղբյուր՝ ԱՎԻԿ ԻՍԱՀԱԿՅԱՆ - «ԱԲՈՒ-ԼԱԼԱ ՄԱՀԱՐԻ» ՊՈԵՄԻ ՀԵՐՈՍԸ ԵՎ ՀԵՂԻՆԱԿԸ

Комментариев нет:

Отправить комментарий